sâmbătă, mai 17, 2025

Top 5

Citește și

Cu Volkswagen Golf prin Pasul Grossglockner

48 de kilometri de plăcere pură prin Pasul Grossglockner, una dintre cele mai spectaculoase și mai renumite șosele alpine din Europa, parcurși cu VW Golf 8 facelift.

Probabil și pe lista ta cu lucruri de făcut într-o viață se tot adaugă chestii de fiecare dată când vezi ceva ce ți-ar plăcea să faci sau locuri unde ai vrea să ajungi. Ei bine, pe lista mea de astfel de locuri nu am pus niciodată Pasul Grossglockner din Austria. Da, știu, nici mie nu-mi vine să cred.

Și acum, după ce l-am parcurs, stau și mă întreb cu o față tâmpă de ce nu am făcut asta. Îmi place la nebunie să conduc, îmi place la nebunie să descopăr locuri noi cu mașina, îmi place Austria și am fost deja de nenumărate ori în această țară și, totuși, nu m-am gândit niciodată să traversez Alpii Austrieci prin Pasul Grossglockner.

Foto: Ciprian Mihai

Să traversezi Alpii Austrieci este clar o experiență de neuitat. Să traversezi Alpii Austrieci prin Pasul Grossglockner este ceva epic. Viraje care te duc cu gândul la cea mai tare probă specială de raliu din lume, peisaje care-ți taie respirația,  locuri unde poți să deguști bucătăria locală sau să descoperi mai multe despre istoria și cultura Austriei.

Gândește-te doar că ai 36 de ace de păr în care poți să te bucuri ca un copil mic care primește jucăria preferată cadou. Da, acesta este Pasul Grossglockner și dacă ai ajuns să citești asta acum și nu ai fost încă acolo, pune neapărat pe lista ta de „to do-uri” și-mi mulțumești tu după ce te întorci de acolo.

Cu ce am ajuns în Pasul Grossglockner

Volkswagen a lansat un facelift pentru modelul Golf 8 la fix pentru a aniversa cei 50 de ani de la prima generație a acestui model. Și nu doar că am ajuns în Pasul Grossglockner cu versiunea 1.5 eTSI Mild Hybrid, de 150 CP, ci a fost și un VW Golf Ediție Specială 50 de ani de la prima generație Golf.

Sincer, când am urcat la volan m-a luat, așa, un sentiment de nostalgie. În primul rând pentru că VW Golf 1 a fost prima mașină pe care am condus-o eu vreodată. Eram la Sibiu și mașina, evident, tocmai fusese adusă din Germania. Asta după ce a stat doar în garajul unei bătrânici care nu mergea cu ea decât la cumpărături.

Și în al doilea rând când am realizat că au trecut 50 de ani de la lansarea acestui model. Mi-a plăcut noul VW Golf 8.5. Nu vorbesc acum de modul în care se simte la condus, pentru că asta nu a fost niciodată o problemă la acest model, ci mai degrabă de ceea ce am găsit la interior.

Un sistem de infotainment mai aproape de ceea ce îmi doresc să am într-o mașină, o combinație cool de culori la exterior și interior și, desigur, personalizările cu care vine această Ediție Specială 50 de ani de la prima generație Golf.

Pentru pachetul cu personalizările de care-ți ziceam trebuie să scoți ceva mai mult de 800 de euro din buzunar, dar dacă tot te decizi pentru un Golf, ia măcar unul care să-ți aducă aminte de ce este acest model unul atât de special în istoria celor de la Volkswagen.

Iar pentru mine să descopăr Pasul Grossglockner cu acest VW Golf 1.5 eTSI Mild Hybrid Ediție Specială 50 de ani de la prima generație Golf a fost „the time of my life”, cum spun și cei de la Green Day, melodia lor fiind folosită în reclama care promovează noul model.

Cum ajungi în Pasul Grossglockner

Pasul Grossglockner are o lungime de aproximativ 48 de kilometri și leagă orașele Bruck din landul Salzburg și Heiligenblut din regiunea Carintia. Poți ajunge aici cu mașina sau motocicleta, dar poți să-l parcurgi și cu autobuzul sau pe bicicletă, dacă ai ales o vacanță în Austria cu trenul.

Foto: grossglockner.at/Stabentheiner

Eu am pus direct în Google Maps destinația, dar dacă preferi să te descurci pe harta clasică, iată câteva detalii despre cum poți ajunge acolo:

Din Salzburg:

     – Pornește pe autostrada A10 (Tauern Autobahn) în direcția sud, spre Bischofshofen.

     – De la Bischofshofen, continuă pe drumul B311 spre Zell am See.

     – Din Zell am See, urmează drumul B107 spre Fusch an der Großglocknerstraße, de unde poți accesa intrarea nordică a Pasului Großglockner.

Din Innsbruck:

     – Pornește pe autostrada A12 (Inntal Autobahn) spre est, în direcția Wörgl.

     – De la Wörgl, urmează drumul B178 spre St. Johann in Tirol și apoi B164 spre Saalfelden.

     – Din Saalfelden, continuă pe B311 spre Zell am See și apoi pe B107 spre Fusch an der Großglocknerstraße.

Din Klagenfurt:

     – Pornește pe autostrada A10 spre nord, în direcția Salzburg.

     – La ieșirea Spittal an der Drau, urmează drumul B106 spre Lienz.

     – De la Lienz, ia drumul B107 spre Heiligenblut, care este la intrarea sudică a șoselei Großglockner Hochalpenstraße.

Când se poate circula în Pasul Grossglockner

Großglockner Hochalpenstraße se deschide de obicei la începutul lunii mai și se închide la sfârșitul lunii octombrie, începutul lunii noiembrie. Datele exacte pot varia în funcție de condițiile meteorologice și sunt anunțate din timp de autoritățile austriece.

De asemenea, intrarea în Pasul Grossglockner nu este posibilă pe timp de noapte, deci programează-ți din timp trecerea pe aici. Sfatul meu este să ajungi cât mai de dimineață pentru a te bucura de tot ce are de oferit această zonă incredibil de frumoasă și chiar să iei în calcul să dormi în apropiere.

Foto: grossglockner.at/Königshofer

Așa că uite care este programul de acces în Pasul Grossglockner:

  • din momentul deschiderii și până pe 31 mai între orele 06:00 – 20:00 (ultima intrare la 19:15)
  • între 1 iunie și 31 august între orele 05:30 – 21:00 (ultima intrare 20:15)
  • de la 1 septembrie și până în ziua închiderii între orele 06:00 – 19:30 (ultima intrare 18:45)

De asemenea, mai ține cont că toate expozițiile, magazinele și restaurantele sunt deschise zilnic între orele 09:00 – 18:00, Observatorul Wilhelm Swarovski este deschis între orele 10:00 – 16:00, iar centrul de informare turistică de la Kaiser Franz Josefs Höhe este deschis între orele 10:00 – 17:00.

Taxe de acces în Pasul Grossglockner

Pentru parcurgerea Großglockner Hochalpenstraße trebuie să plătești o taxă. În funcție de planurile tale poți cumpăra un bilet valabil pentru o zi, 3 săptămâni sau pentru tot sezonul. Mai ai de asemenea opțiunea unui bilet dus – întors sau poți parcurge traseul cu autobuzul sau cu bicicleta, caz în care accesul este gratuit.  

Pentru biletul valabil o zi, taxa de intrare cu mașina este de 43 de euro (35,50 euro dacă ai mașină electrică), pentru biletul valabil 3 săptămâni taxa este 86 de euro, iar pentru un bilet valabil tot sezonul trebuie să plătești 121 de euro. Un bilet dus-întors în aceeași zi costă 51,50 euro (46,50 euro dacă ai mașină electrică).

Dacă vrei să mai treci o dată prin Pasul Grossglockner în același an păstrează biletul achiziționat pentru că va trebui să mai plătești doar 16 euro (trebuie să fii însă cu aceeași mașină).

Dacă ești cu motocicleta, biletul pentru o zi costă 33 de euro (28 pentru motocicletă electrică), 66 de euro pentru biletul valabil 3 săptămâni, iar pentru tot sezonul taxa este de 121 de euro. Biletul pentru încă o zi suplimentară costă 16 euro.

Dacă nu ești cu mașina, poți opta pentru transportul cu autobuzul, prețul minim este de 6,80 euro de persoană (3,40 euro pentru copii). Spun prețul minim pentru că în autobuz trebuie să fie minimum 6 persoane, altfel costul călătoriei (dus-întors) va fi recalculat.

Așa cum îți spuneam, intrarea pe bicicletă este gratuită și, cu siguranță nu o să-ți vină să crezi câți pasionați de ciclism sunt pe traseu. Prețurile sunt valabile în 2024 și pot suferi modificări pentru sezonul următor.  

Taxele se pot plăti cash direct la stațiile de taxare sau online pe site-ul oficial. Plata online îți aduce și un voucher de 10% la suvenirurile cumpărate din magazinele aflate de-a lungul drumului.  

Atracțiile principale din Pasul Grossglockner

Franz Josefs Höhe: Acesta este, fără îndoială, cel mai popular punct de pe Großglockner Hochalpenstraße. La o altitudine de 2.369 de metri ai o platformă de observare de unde vei avea o priveliște uimitoare asupra ghețarului Pasterze și a vârfului Großglockner (3.798 m). De asemenea, în această zonă există un centru de informare pentru vizitatori de unde poți afla detalii interesante despre geologia, flora și fauna Alpilor.

Edelweißspitze: Aflat la o altitudine de 2.571 de metri, acesta este cel mai înalt punct accesibil al șoselei. Drumul îngust care duce la Edelweißspitze este încă pavat cu piatră cubică, iar când ești acolo sus acolo e bine să faci câteva poze ca să ai amintire. Pentru că o să-ți fie greu să descrii totul în cuvinte.  

Foto: grossglockner.at/Stabentheiner

Ghețarul Pasterze: cu o lungime de aproximativ 8 kilometri, Pasterze este cel mai lung ghețar din Austria și unul dintre cei mai accesibili ghețari din Alpi. De la Franz Josefs Höhe ai o potecă pe care vei ajunge până aproape de marginea ghețarului și crede-mă merită să te oprești pentru această plimbare pe jos până acolo.

Centrul Expozițional Kaiser Franz Josef Haus: Este locul în care ai parte expoziții interactive despre istoria alpinismului în regiunea Hohe Tauern, precum și despre fauna și flora locală, dar și trei etaje în care sunt expuse mașinile care au scris istorie pe acest drum absolut fabulos.

Foto: grossglockner.at/Stabentheiner

Și asta nu este tot. De-a lungul drumului te așteaptă douăsprezece zone de aventură, care-ți vor transforma acest road trip într-o experiență unică. De la muzee cu expoziții unice, la trasee educaționale în natură pline de priveliști și poteci panoramice, la puncte de informare, zone de joacă fantastice și spectacole naturale uluitoare.

Fă-ți timp și oprește-te în fiecare din aceste puncte pe care le ai marcate pe harta pe care o vei primi în momentul în care plătești accesul la stația de taxare.

Foto: grossglockner.at

Un muzeu auto aflat la 2.369 de metri

Foto: grossglockner.at/Eva Mrazek

În Centrul Expozițional Kaiser Franz Josef Haus vei putea descoperi, până în octombrie 2025, o expoziție specială dedicată mărcii Porsche:  „Driven by Dreams – 75 years of the Porsche sports car”.

Familia Porsche a avut conecțiuni strânse cu Pasul Grossglockner, Ferdinand Porsche folosind frecvent acest drum ca rută de test pentru mașinile sale, printre acestea fiind și modelul  Porsche 356 No. 1 Roadster, primul model Porsche produs în uzina din Gmünd, în 1948.

Foto: grossglockner.at/Neumayr

În afara acestei expoziții, aici sunt expuse alte zeci de mașini și motociclete care au o legătură strânsă cu această șosea alpină. De la mașini de curse care au câștigat etapele de viteză în coastă și până la primele mașini de deszăpezire cu care s-a curățat drumul.

Poți vedea, de exemplu, un Steyr 100, care a fost prima mașină cu care s-a mers pe acest drum, pe 22 septembrie 1934, când încă nu era asfaltat. La volanul mașinii se afla inginerul Franz Wallack, responsabil cu construcția șoselei, și guvernatorul Franz Rehrl.

Foto: grossglockner.at

Unde să mănânci în Pasul Grossglockner

Asta cu siguranță este ultima ta problemă. Pe parcursul celor 48 de kilometri poți avea parte de o experiență culinară la fel de variată ca peisajul pe care-l vei întâlni pe parcursul acestui road trip. Indiferent că vrei să bei doar o cafea, să iei o gustare sau să savurezi toate specialitățile locale care-ți fac pofta vei avea o priveliște de vis pentru că ești înconjurat de vreo 30 de vârfuri cu o altitudine de peste 3.000 de metri.

Partea cea mai frumoasă este că aproape fiecare cafenea, bistro, han alpin sau restaurant este administrat de câte o familie din zonă, așa că de cele mai multe ori masa se lungește cu povești absolut fabuloase despre istoria acestui loc.

Este extrem de greu să-ți fac recomandări la acest capitol, din simplul motiv că sigur nu vei putea să mănânci într-o zi în câte locuri ai putea să faci asta. Cel mai probabil, oriunde vei opri, vei mânca ceva bun, dar nu ocoli locurile acestea.

Piffkar

Este primul loc de popas după ce intri în Pasul Grossglockner. Te poți opri pentru o cafea și ceva dulce ca să ai energie pentru tot ceea ce urmează. Aici este și un magazin cu obiecte promoționale legate de celebra șosea alpină, așa că este locul perfect și pentru a cumpăra mici cadouri.

F.A.T. Mankei

Pasul Grossglockner este cu siguranță una dintre cele mai tari experiențe atunci când vine vorba de condus, iar F.A.T. Mankei vine cu trei avantaje: o cafea bună, o priveliște superbă și… emoția dată de mașinile Porsche.

F.A.T. Mankei are o legătură strânsă cu Porsche prin Ferdi Porsche, nepotul lui Ferdinand Porsche, fondatorul mărcii Porsche. Clădirea principală a restaurantului are un design tradițional alpin, iar imediat lângă este un pavilion din sticlă unde sunt expuse și modele legendare din istoria mărcii.

Foto: Porsche AG

Restaurant Fuschertörl

Locul unde poți să deguști cam tot ce este mai bun din bucătăria austriacă. De încercat neapărat la antreu un platou cu brânzeturi și mezeluri locale (Speckjause), apoi Kaspressknödelsuppe (o supă cu găluște cu brânză), continuă cu Kasnockn (un fel de Käsespätzle doar că preparate direct în tigaie nu în cuptor), iar pentru desert Kaiserschmarren și Apfelstrudel. Spun și pentru că nu-ți recomand să pleci de acolo fără să guști din amândouă.

După masă, poți să ieși la o plimbare scurtă în spatele restaurantului și cu puțin noroc ai șanse mari să adaugi pe lista de prieteni și niște marmote simpatice.

Sunt doar trei locuri recomandate acum, dar așa cum îți spuneam e complicat să tot mânănci peste tot dacă stai o singură zi. Ce pot să-ți spun este că sigur nu a fost ultima plimbare pe aici, așa că te mai aștept pe site din când în când să descoperi și alte locuri unde marmotele fac magie în bucătărie.

Foto: grossglockner.at

Unde să te cazezi

Pentru că am fost „în trecere” prin Pasul Grossglockner, nu am luat în calcul să stau și peste noapte aici, dar acum, mai ales când scriu aceste rânduri, mi se pare că ar fi super tare să încerc și asta o dată. Sunt câteva locuri în care mi-ar plăcea să stau măcar o noapte aici, inclusiv la F.A.T. Mankei, pentru că în afară de mașini Porsche, cafea și mâncare bună au și câteva camere unde poți dormi.

Acum am stat la hotel ever grün KAPRUN pe care ți-l recomand pentru piscina de pe acoperiș cu o priveliște superbă, spa, designul camerelor, mâncare, locuri de parcare și pentru că au priză pentru încărcat mașini electrice. Prețul pentru o noapte a fost de 150 de euro pentru o cameră.

În octombrie am ales hotelul Römerhof Fusch și îți voi mai povesti atunci cum a fost. Prețul pe noapte a fost de 200 de euro pentru o cameră dublă.

Când e cel mai bine să-ți programezi un road trip

Großglockner Hochalpenstraße se deschide la la începutul lunii mai și se închide la final de octombrie / început de noiembrie, în funcție de condițiile meteo.

În timpul verii, drumul este cel mai accesibil din punctul de vedere al condițiilor meteo, dar este evident și cea mai aglomerată perioadă. Localnicii spun că cea mai potrivită perioadă este luna septembrie, când vremea mai este încă frumoasă, iar culorile toamnei încep să transforme peisajul.

Cum se face aici deszăpezirea

Cam jumătate de an, Pasul Grossglockner este acoperit cu zăpadă. La finalul iernilor primilor doi ani de la inaugurare, 350 de oameni cu lopeți și târnăcoape au avut nevoie de peste 70 de zile pentru a curăța drumul de zăpadă și gheață.

Foto: grossglockner.at

Franz Wallack, inginerul responsabil de construcția drumului, a inventat și un utilaj special pentru deszăpezirea drumului care a redus timpul necesar pentru curățarea drumului la 12 – 15 zile.

Recordul absolut, în ceea ce privește cantitatea de zăpadă curățată, a fost în 1975 când s-au îndepărtat peste 800.000 de metri cubi de zăpadă, cantitate cu care umpleai vagoanele unui tren de marfă lung cât distanța dintre Viena și Salzburg (adică vreo 300 de kilometri).

Administratorul drumului, compania GROHAG, face din această deszăpezire un adevărat spectacol care e transmis în fiecare an în direct și pe YouTube.

Puțină istorie nu strică

Trecătoarea Hochtor, aflată la 2.504 metri altitudine și care este acum cel mai înalt punct în care ajunge șoseaua actuală, era zona de trecere și pentru celții și romanii care transportau mărfuri din nordul Germaniei și până în Veneția. Era într-adevăr o rută mai scurtă, dar și extrem de periculoasă, în special din cauza vremii care se schimbă de la o oră la alta.

Pasul Grossglockner sau Großglockner Hochalpenstraße, denumirea oficială în germană, traversează Parcul Național Hohe Tauern, și a fost construit în perioada 1930 – 1935. A fost unul dintre primele proiecte de mare anvergură din Austria, scopul principal fiind acela de a stimula turismul și de a oferi noi locuri de muncă în perioada interbelică.

În 1924, atunci când au apărut primele idei despre o astfel de șosea montană, toată lumea spunea că este o nebunie, mai ales că în acea perioadă numărul total al vehiculelor din Italia, Germania și Austria era de doar 154.000 și mai erau înmatriculate vreo 90.000 de motociclete.

Foto: grossglockner.at

Pasul Grossglockner a fost inaugurat pe 3 august 1935, la doar 5 ani de la începerea proiectului, iar la doar o zi după inaugurarea oficială a fost programată aici o cursă de viteză în coastă.

Au mai fost astfel de curse, pentru mașini și motociclete, până în 1939, iar după cel de-al Doilea Război Mondial nu s-au mai organizat astfel de evenimente. Acum Pasul Grossglockner mai este inclus în traseul unor curse de regularitate dedicat mașinilor și motocicletelor clasice, dar a făcut parte și de două ori, în 1971 și 2011, din traseul Turului Ciclist al Italiei.

Planurile inițiale estimau un trafic de 120.000 de vehicule pe an, iar primul record a fost în 1938 când au fost înregistrați 375.000 de vizitatori în 98.000 de vehicule. După cel de-al Doilea Război Mondial traficul a scăzut, iar recordul din 1938 a fost corectat abia în 1952 cu un total de 412.000 de vizitatori în 91.000 de vehicule.

10 ani mai târziu s-a trecut deja de cifra de 1 milion de vizitatori (în 360.000 de vehicule atunc), iar în prezent Pasul Grossglockner este al doilea obiectiv turistic din Austria, în ceea ce privește numărul de vizitatori, după Palatul Schönbrunn.

În loc de concluzie

Pasul Grossglockner este mai mult decât un simplu drum – este o experiență în sine. Viraj după viraj, cu fiecare kilometru parcurs, vei descoperi peisaje absolut senzaționale, vei avea parte de o aventură unică și vei savura ce are mai gustos Austria de oferit.

Am rămas cu sute de poze în telefon, zâmbesc de fiecare dată când mă gândesc la virajele de acolo și mai am o întrebare la care nu găsesc un răspuns logic: oare de ce am ajuns aici abia acum?

Foto: grossglockner.at

Urmărește-mi aventurile urbane și extraurbane și pe FacebookInstagram și TikTok

Articole populare